«Патріотичне виховання - це сфера духовного життя,

яка проникає в усе, що пізнає, робить, до чого прагне,

що любить і ненавидить людина, яка формується»

В. О. Сухомлинський

 

Кожен повинен пізнати свій народ

і в народі пізнати себе.

 Г.С.Сковорода

         Справжнім громадянином може бути лише та людина, яка любить Батьківщину, готова не тільки примножувати її багатства,  а й оберігати честь і славу, а за необхідності – віддати життя за її  незалежність і свободу.

За роки незалежності України майже повністю була зруйнована система старих радянських цінностей, але нова в повній мірі побудована не була. Переважна  більшість молодих людей сьогодні, на жаль, не має чітких моральних цінностей та ідеалів. Це проблема всього українського суспільства, всієї держави.      

Патріотичне виховання належить до пріоритетних напрямів національної системи виховання і  включає в себе  формування в особистості любові до Батьківщини, національної самосвідомості й гідності, виховання дбайливого ставлення до рідної мови, культури, традицій; формування відповідальності за природу рідної І головною запорукою процвітання держави є національно-патріотичне виховання молоді. Якщо поставити запитання кожному з батьків: «Якими ви хочете бачити своїх дітей?», то переважна більшість з них бажає бачити своїх дітей:

  • Чесними; вихованими; добрими; людьми, які поважають старше покоління. Ці якості можна об’єднати в етично-моральну групу, без якої жодне суспільство не існує.
  • Патріотами своєї держави; свідомими громадянами; людьми, які пам’ятають своє коріння й шанують пам'ять предків; громадянами, які готові в будь який момент віддати своє життя за Батьківщину. Ці якості можна об’єднати в національно-патріотичну групу.
  • Людина може відчувати себе вільною лише тоді, коли є економічно незалежною, має стабільний дохід, є юридично захищеною, має свободу думки, право вільного вибору. Ці чинники можна об’єднати в суспільно-економічну групу.
  • Всі батьки хочуть бачити своїх дітей здоровими, сильними, загартованими морально та фізично. Здорова молодь – здорова нація – здорова держава.

             Гармонія й одночасна присутність всіх цих чинників привела б нас до ідеального суспільства. Проте на жаль, на даному етапі розвитку України існує ряд факторів, які впливають на формування процесу виховання молоді. Враховуючи те, що на даному етапі наша країна знаходиться на зламі двох систем управління державою, капіталістичної та соціалістичної, деформувався процес виховання. Старі соціалістичні методи виховання, які ґрунтувались на комуністичній ідеології втратили свою актуальність, а нова система виховання ще не сформована.

           Результатом цієї невизначеності є те, що сучасна молодь залишається сам на сам зі своїми проблемами, не має соціальної підтримки й не може визначитись в різноманітних політичних, соціальних, економічних, морально-етичних напрямах. Це призвело до того, що збільшилась кількість бездомних, нікотино- та наркозалежних дітей. Також збільшилась кількість злочинів, скоєних особами до 18 років.

         Щоб змінити становище на краще, нам необхідно зрозуміти, що не можна за короткий період часу змінити молодь, не змінивши суспільство. Ось чому, стрижнем усієї системи виховання в Українi повинна бути національна ідея, яка відіграє роль об'єднуючогo, консолідуючого фактора у суспільному розвиткові, спрямованого на вироблення життєвої позиції людини, становлення її як особистості, як громадянина своєї держави.

Теорію виховання в дітей і молоді патріотизму розробляли  українські педагоги Г.Ващенко,  О.Духнович,  І.Огієнко,  С.Русова,  Я.Ряппо, Г.Сковорода, В.Сухомлинський, К.Ушинський та інші. 

            Український педагог  К.Ушинський вважав,  що наукова система знань про Батьківщину, історію, культуру, духовність і державність рідного народу має найбільший пізнавально-виховний потенціал. Тому під час вивчення кожної з тем на заняттях гуртка звертаю увагу учнів на вклад українських учених у розвиток інформаційних технологій. Наприклад, під час ознайомлення вихованців з  темою "Історичні аспекти інформатики" особливу увагу звертаю на те, що вперше у Радянському Союзі – саме в Києві – у 1951 році під керуванням професора С.О. Лебедєва було введено в експлуатацію ЕОМ (електронну обчислювальну машину);  український вчений В.М. Глушков є фундатором наукової школи кібернетики тощо.

Важливим напрямом патріотичного виховання вважаю використання на уроках елементів  українознавства – вивчення культури, побуту, звичаїв, традицій, обрядів, які містять у собі високі моральні цінності, збагачені тисячолітнім досвідом мудрості народу, мають моральний потенціал, спрямований на виховання особистості.

 Проектна робота учениці 5 класу Прожегач Євеліни" Традиційна страва села Сасівка"- зайняла перше місце на конкурсі Смачно! Корисно! Барвисто! у номінації " Мультимедійна презентація"

 

При засвоєнні знань та  набуття навичок роботи в графічному редакторі Paint використовую  "Українські орнаменти". Тут учням розповідаю про значення символів українських орнаментів, показую відеофільми  та презентації про малювання писанок (із супроводом українських народних пісень), а потім учні на практичних роботах малюють писанки, рушники, килими, відтворюючи запропоновані орнаменти, або самі створюють орнаменти (завдання для творчих дітей).

Алгоритм прикладу створення орнаменту у графічному редакторі як приклад можливостей роботи із фрагментами представляємо на рис.1.

А потім такими орнаментами оздоблюють рушники, фартухи Рис. 2Рис. 1. Cтворення орнаменту у графічному редакторі

 

Рис.2. Фартух оздоблений вишивкою.

Також у графічному редакторі учні малюють та оздоблюють писанки різними орнаментами регіонів України. Рис. 3

Рис. 3. Ескіз та розпис писанки

У процесі вивчення  та опрацювання тем "Текстовий процесор" "Комп’ютерні презентації та публікації", учням пропоную розробити проект у відповідному середовищі українознавчої тематики: "Український хліб у звичаях і обрядах", "Писанка – великодній символ" Для створення проекту учням потрібно відшукати інформацію як тестову (статистичну, описову, вірші), так і графічну (світлини, малюнки); дібрати музичний супровід; на цій основі розробити проект, використовуючи можливості відповідного середовища. У проекті учні досліджують історію походження писанок та ознайомлюються  з різновидами орнаментів  та технікою нанесення  орнаментів на писанку. Рис.4-5 (слайди проектів виконані учнями)

Проблемо – пошукова робота. (Створення|створіння| орнаменту).

– Зараз ви виконаєте невелику практичну роботу. На партах у вас лежать картки з орнаментом.

- Отже, |хлоп'ята| поглянете|подивитеся| уважно на орнамент. Чи є в нім елементи, що повторюються. Якщо ми використовуватимемо з|із| вами фрагменти орнаменту, то зможемо одержувати готовий орнамент? А що ж таке фрагмент?

Частина|частка|, шматочок чого-небудь

- Цілком вірно. Тлумачний словник дає таке визначення: фрагмент -| уривок, частина|частка| або уламок чого-небудь.

Фрагмент малюнка - це виділена область графічного зображення

- Для подальшої роботи нам потрібно пригадати головне правило, яке записане у ваших робочих листочках.

Давайте прочитаємо це правило:
1 - виділи об'єкт 

2 - виконай над ним дію. 

Подумайте і скажіть, які дії можна виконувати над малюнком?

– Малюнок можна копіювати, вставляти, змінювати розміри малюнка, тобто збільшувати або зменшувати, повертати, нахиляти, відображати.
Постановка завдання комп'ютерного експерименту: Вам належить створити повний орнамент, використовуючи фрагмент представленого в середовищі графічного редактора. Для успішної роботи спочатку визначите, до якого типа відноситься орнамент. Далі використовуючи операцію виділення, копіювання і вставки, поворотів і віддзеркалень створіть готовий орнамент. 

VII. Комп'ютерний практикум (створення орнаменту). Через 10 хвилин зарядка для очей.

Найкращій орнамент буде роздрукований.

 

Рис.4 Cлайди проекту «Писанка – великодні символ»

Також досліджують та описують як жоден із українських обрядів не обходився без хліба, тому що хліб - це життя, добробут, багатство.  Хліб і сіль в українській хаті завжди були символом гостинності. Хліб, як і рушник, здавна в Україні служив оберегом. Кругла паляниця нагадувала сонце і була символом сонця, якому вклонялися наші далекі предки

Рис.5 Cлайди проекту «Український хліб у звичаях і обрядах

Створюють окремі презентації: "З свята та традиції України", "Сім чудес України",  "Найкращий відпочинок – подорож рідною країною", "Сасівка – наш рідний край", де знайомлять з  свята та  звичаям і обрядами

 

Рис. 6. Слайди презентації "Зимові свята та традиції України"

Учні повинні усвідомлювати, що моральний аспект патріотизму полягає і в розвитку національної економіки, і в підтримці національного виробника, і в економічній, господарській порядності власників підприємств тощо.

Досить широко екологічний та економічний напрями патріотичного виховання можна реалізувати у процесі вивчення Текстового процесора» та програму Microsoft Publisher  (створення буклетів, бюлетенів) та табличного (аналіз даних) процесорів. У реалізації компетентнісного підходу із застосуванням  методу доцільно дібраних задач  і рольових ігор учні використовують екологічні та економічні поняття, навчаються раціонально використовувати природні ресурси, аналізувати природні, економічні та суспільні явища за статистичними даними; складають графіки і діаграми, що ілюструють результати впливу людської діяльності на природу, наприклад, використання системи задач про споживання води, забруднення води та повітря, скорочення лісових ресурсів та його наслідки.

У такий спосіб формується прийняття природи як особистісної цінності,  екологічна культура, відповідальне ставлення до навколишнього середовища.

Бюлетень (Сім природних чудес України)

 

     

Рис. 12.  Буклет «Сім природних чудес України»

У вивченні формування таблиць у табличному процесорі в учнів викликає інтерес завдання створення кросвордів – як формування макету кросворду, так і розроблення його змістового наповнення. На рис. 13 представляємо приклад такого кросворду.

По горизонталі:

2. Назва вірша, який є гімном визвольної боротьби  українського народу

4. Назва однієї із відомих картин Тараса Шевченка

5. Ким були батьки Тараса Шевченка

6. Село в якому народився Тарас Шевченко

 

По вертикалі:

1.  Місто, в якому похований Тарас Шевченко

3. Місто, в яке пан перевозить Тараса  та віддає у школу навчатися живопису     

 

     Рис. 13. Кросворд, створений під час вивчення формування таблиць у табличному процесорі

Висновок. Отже, під час проведення уроків інформатики  ефективно діє система патріотичного виховання, яка сприяє формуванню духовно багатої, розвиненої, творчої особистості, справжнього громадянина України.